تاثیر عسل بر سرفه

سرفه موجب نگرانی برای بیماران می شود، یکی از علل اصلی مراجعه سرپایی افراد به پزشک است. همچنین، یکی از شایع ترین علل مشاوره با پزشک متخصص کودکان است. سرفه می تواند بر کیفیت زندگی و خواب به ویژه در کودکان و والدین زمان بیماری کودک اثرگذار باشد و موجب اضطراب شود. شاید بارها و به ویژه در ماه های اخیر به علت پاندمی کووید-19 شنیده باشید که برای سرفه در کنار درمان های دارویی لازم، مصرف عسل هم توصیه می شود. حال خوب است بدانید که علاوه بر مطرح بودن این موضوع به طور سنتی، اکنون مطالعات و بررسی های علمی هم اثر مفید عسل بر سرفه و مشکلات مجاری هوایی فوقانی را تأیید می کنند.

در کودکان همیشه نگرانی در مورد اثرات سوء داروهای شیمیایی بیشتر از بزرگسالان است و به همین علت کم کردن مصرف این داروها از طریق جایگزین کردن آنها با محصولات طبیعی و خوراکی می تواند کمک بزرگی به سلامت بچه ها باشد. مثلاً مطالعه ای در کودکان نشان داد که مصرف فقط یک نوبت عسل ترکیبی از عسل چند گیاه به میزان حدود 10 گرم طی هفته اول بیماری قبل از خواب شب در کاهش تعداد و شدت سرفه طی شب و در نتیجه، بهبود کیفیت خواب مؤثر بود. به علاوه، در پژوهشی دیگری نتایج تک دوز شبانه عسل، شربت دکسترومتورفان، و عدم درمان برای سرفه شبانه و مشکلات خواب متعاقب آن در کودکان و نوجوانان طی روزهای ابتدایی بیماری مقایسه شد. یافته های این مطالعه نشان داد که تعداد سرفه، شدت سرفه، و کیفیت خواب همگی به طور قابل ملاحظه ای در گروه عسل بهتر از عدم درمان بودند و اثرات عسل بر این فاکتورها مانند شربت دکسترومتورفان بود. حتی در مطالعات دیگری نشان داده شده است که عسل می تواند در کاستن تعداد سرفه بهتر از دیفن هیدرامین عمل کند.     

تاثیر عسل بر سرفه
تاثیر عسل بر سرفه

درنتیجه، با توجه به اثرات ثابت شده عسل بر تعداد و شدت سرفه به ویژه در روزهای اولیه بیماری و درگیری مجاری فوقانی تنفس و از طرفی عدم وجود اثرات جانبی برای این محصول شیرین، می توان عسل را برای رفع آزار سرفه در کنار داروهای دیگر مصرف نمود. شما عزیزان می توانید به سادگی با خرید عسل طبیعی و افزودن آن به تغذیه خود و فرزندان دلبندتان به حفظ سلامت خود و آنها کمک کنید. در صورت بروز سرفه، می توانید دو قاشق چایخوری عسل طبیعی را با آب ولرم یا دمنوش های گیاهی مفید (لطفاً دقت کنید که عسل را هیچ گاه داغ نکنید و دمای مایعی که عسل را به آن می افزایید نباید بیش از 45 درجه سانتیگراد باشد) و مقداری آبلیموی تازه ترکیب کرده و نوش جان نمایید. پس از فقط چند نوبت مصرف اثر آن را مشاهده خواهید کرد. البته در نظر داشته باشید که هرچند گفته می شود عسل می تواند التهاب حلق، گلو، و مجاری تنفسی را کاهش دهد، بهتر است که آن را به عنوان مکمل داروها و برای کاهش علایم مصرف کنید و این محصول را به طور کامل جایگزین داروها و روش های درمانی توصیه شده توسط پزشکان ننمایید.    

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *