دیابت چیست؟

قند موجود در خون انسان  را گلوکز می گویند که اندازه معمولی آن بین ۸۰ تا ۱۲۰ میلی گرم در صد سانتیمتر مکعب خون است. قند خون غیر طبیعی معمولا بالاتر از ۱۶۰ میلی گرم و یا پایین تر از ۶۵ میلی گرم می باشد. اگر قند خون کسی بالای ۱۶۰ میلی گرم باشد، احتمال دارد به بیماری دیابت مبتلا باشد. ولی شاخص حقیقی، اعداد نیستند. بلکه چگونگی احساس نشانه ها و علائم بیماری هستند که خود شخص بهتر از هر کس آن را می فهمد.

به طور عادی انسولین به وسیله لوزالمعده تولید شده و سلول های بدن را قادر می سازد تا گلوکز را از خون جذب کنند. بهتر است به این نکته توجه کنید که در دیابت شیرین سلول های بدن از یک منبع انرژی دیگر تغذیه می کنند که در نتیجه باعث تولید سموم در بدن می شود. عدم استفاده از گلوکز باعث انباشته شدن آن در خون و ادرار شده و باعث وقوع نشانه هایی مانند تکرر ادرار و تشنگی بسیاری می شود.

اگر سطوح گلوکز خون به سرعت افزایش یابد و سلول ‌ها در اکثر مواقع دچار مشکل می ‌شوند و به دستور «جذب و ذخیره انرژی خون» انسولین واکنش خوبی نشان نمی دهند، به مرور زمان، به منظور واکنش، به میزان بیشتری انسولین احتیاج پیدا می ‌کنند که این مرحله «مقاومت در برابر انسولین» نامیده می ‌شود. مقاومت انسولینی باعث افزایش فشار خون، افزایش چربی خون، کاهش کلسترول مفید خون، افزایش وزن و سایر بیماری‌ ها می ‌گردد. تمام این بیماری‌ ها، به همراه مقاومت انسولینی، «سندروم متابولیک» نامیده می ‌شوند. سندروم متابولیک، به ابتلا به دیابت نوع ۲ منجر می ‌گردد. فقدان قطعی انسولین، به دیابت نوع ۱ منجر شده که در این نوع دیابت، نیاز به تزریق انسولین وجود دارد.

عسل و بیماری دیابت

آزمایش ها ثابت کرده اند که اگر بیماران دیابتی، عسل طبیعی را در وعده های غذایی خود بگنجانند، قند خون آن ها پایین می آید و به حالت عادی بر می گردد. همچنین آزمایش های مکرر ثابت کرده است که عسل حاوی ماده اکسید کننده ای است که فرآیند جذب قند در خون را آسان می کند و نمی گذارد درصد قند در خون بالا رود. یکی دیگر از عواملی که به جذب قند در خون کمک می کند میزان بالای عنصر پتاسیم در عسل می باشد. هم چنین ثابت شده ادرار فرد دیابتی به طور کلی از انسولین خالی نمی باشد، علت بیماری آن ها، اختلال در تحریک سلول هایی است که تولید انسولین می کنند.

در این روش، مصرف یک قاشق غذاخوری عسل می تواند باعث افزایش قند خون شود و در نتیجه سلول های پانکراس با فعال کردن ترشح انسولین موجب تولید انسولین می شوند. لذا بیمار دیابتی قبل از آغاز مصرف عسل و بعد از مصرف آن، باید آزمایش خون انجام دهد. پس از نتیجه آزمایش، پزشک اندازه مصرف مجاز عسل را در وعده های غذایی شخص تعیین می کند.

عسل یک ماده غذایی بسیار شیرین است. بنابراین چطور برخی از افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ ادعا می کنند که عسل برای بیماران دیابتی مشکلی ندارد و عسل مصرف می نمایند؟ تمام پزشکان می‌ گویند که در صورت ابتلا به این بیماری و همچنین در صورت داشتن اضافه وزن، نباید مواد غذایی شیرین مصرف کنیم. با این حال مطالعات و آزمایشات بالینی خلاف این مطلب را عنوان می ‌کنند.

راز این مسئله، در نوع قند موجود در عسل نهفته است. انواع قند خوب، قند بد و حتی قند سمی وجود دارند. برای درک بهتر این مسئله، از ابتدا شروع می ‌کنیم. غذا حاوی کربوهیدرات است. انواع مختلفی رژیم ‌های غذایی با و بدون کربوهیدرات ‌ها وجود دارند. افراد مختلف از رژیم‌ هایی استفاده می‌ کنند که برایشان کارساز است، اما برخی افراد نمی ‌توانند رژیم غذایی مناسب خود را بیابند. این گونه افراد شاید رویکرد جامع را نادیده گرفته و فراموش کرده ‌اند که غذا تنها عامل مهم در زندگی انسان نیست.

آیا افراد دیابتی می توانند عسل بخورند؟

درباره عسل و دیابت حرف های زیادی در بین مردم وجود دارد ولی واقعیت این است که افرادی که به دیابت مبتلا هستند، باید کربوهیدرات و قند مصرفی خود را مدیریت نمایند. این به این معنی نیست که آن ها باید از مصرف شیرینی جات به طور کلی خودداری نمایند. عسل نه تنها بی خطر است، بلکه دارای خواص ضد التهابی است که عوارض دیابت را نیز کاهش می دهد.

یکی از مزایای خوردن عسل این است که می تواند سطح انسولین شما را افزایش داده و به کنترل قند خون شما کمک نماید. اگر عسل را جایگزین قند کنیم، با توجه به اینکه عسل منبع آنتی اکسیدان ها میاشد و خاصیت ضد التهابی دارد، در نتیجه می تواند مفید باشد.

یک برنامه غذایی مناسب که همراه با آنتی اکسیدان فراوان باشد، باعث می شود بدن سوخت و ساز خود را به درستی انجام دهد و از آنجایی که عسل دارای خاصیت ضد التهابی می باشد می تواند به بهبود دیابت کمک نماید. التهاب باعث می شود مقاومت به انسولین بیشتر گردد، در نتیجه بدن نمی تواند به طور درست به انسولین پاسخ بدهد.

 

 

خرید عسل ممتاز برای درمان دیبات

کربوهیدرات ها

دانشمندان می ‌گویند: غذا حاوی کربوهیدرات میباشد. این کربوهیدرات ‌ها می ‌توانند ساده یا پیچیده باشند. نوع ساده آن ‌ها حاوی یک یا چند قند است و نوع پیچیده آن‌ ها حاوی قندهای بسیار زیادی میباشد. به منظور هضم جذب این مواد، بدن ما تمام آن ‌ها را به قندهای ساده ‌تر تجزیه می ‌کند.

پس از خوردن غذا، سیستم گوارشی ما کربوهیدرات‌ ها را تجزیه می ‌کند، بدین معنی که این مواد را به قندهای ساده‌ تر (مونوساکاریدها) تبدیل می‌ نماید، بنابراین می‌ توانند درون جریان خون جذب گردد. سرعت ورود آن ‌ها به خون، به اصطلاحی با عنوان شاخص گلیسمی (GI) ختم می‌گردد. زمانی که غذایی می‌ خوریم که حاوی کربوهیدرات ‌های ساده زیادی است، دیگری نیازی به هضم آن ‌ها نیست و به سرعت وارد خون می ‌گردند. در این حالت گفته می ‌شود که این غذاها دارای GI بالایی هستند. زمانی که سیستم گوارشی ما زمان زیادی برای هضم غذا صرف می ‌کند و قندها با سرعت کمتری وارد خون می ‌شوند، در این حالت گفته می‌شود که این کربوهیدرات ‌ها GI کُندتری دارند.

به بیان بسیار ساده‌ تر، زمانی که غذا می‌ خوریم، لوزالمعده (پانکراس) ما هورمونی به نام انسولین ترشح کرده که قند را به انرژی و چربی تبدیل می ‌کند. اگر مقادیر زیادی غذا با GI سریع بخوریم، قند زیادی وجود خواهد داشت که لوزالمعده باید به چربی تبدیل نماید. زمانی که غذا با GI پایین مصرف می ‌کنیم، بدن ما کربوهیدرات‌ ها را به نوبت تبدیل کرده و مقدار زیادی از آن به انرژی و مقدار کمتر به چربی تبدیل می ‌شود.

بسیاری از کربوهیدرات ‌های موجود در غذاها و نوشیدنی ‌های فرآوری شده مصرفی ما، GI بالایی دارند. از این گذشته، این نوع غذاها زودتر از غذاهای طبیعی باعث گرسنگی بدن ما می ‌گردند، بنابراین ما را مجبور به غذا خوردن به دفعات بیشتر می‌ کنند. از طرف دیگر، کربوهیدرات‌ های طبیعی یافت شده در میوه‌ ها و سبزیجات، بنشن‌ ها و غلات کامل و غیره، با سرعت کمتری وارد جریان خون ما می ‌شوند. مقدار GI از GI کم (کمتر از ۵۵)، GI متوسط (بین ۵۶ تا ۶۹) و GI بالا (بالاتر از ۷۰) رتبه‌بندی می‌ شوند.

 

شاخص گلیسمی عسل چقدر است؟

شاخص گلیسمی عسل:

* ۲/۳۸ درصد فروکتوز

* ۳/۳۱ درصد گلوکز

* ۷/۰ درصد ساکارز

* بیش از ۵ درصد، سایر دی‌ساکاریدها

* بیش از ۶/۳ درصد، سایر اولیگوساکاریدها

* سایر قندها

 

خرید عسل ممتاز برای درمان دیبات

 

مقدار کل قند موجود در عسل، ۷/۷۹ گرم در هر ۱۰۰ گرم عسل است. اما، فروکتوز دارای GI برابر با ۱۹ است، در حالیکه ساکارز (که به مقدار کم در عسل موجود است) دارای GI برابر با ۶۸ و گلوکز دارای GI برابر با ۱۰۰ می‌باشند.

از آنجایی که فروکتوز قند اصلی موجود در عسل است، می‌توان گفت که عسل‌ های دارای مقادیر بالای فروکتوز (که به گل یا گیاهی که عسل از آن ساخته شده، بستگی دارد)، دارای GI پایین ‌تری است. نمونه ‌های عسل با فروکتوز بالا، عبارتند از: اقاقیا، توپلو، شاه بلوط، آویشن و کالونا.

در استرالیا، محققان تحقیقی انجام دادند که در آن GI و همچنین بار گلیسمی (GL) را اندازه‌گیری می ‌کردند. این اصطلاح به معنی مدنظر قرار دادن میزان غذای هضم شده است و بصورت «GI ضربدر مقدار کربوهیدرات در یک پروتئین مشخص تقسیم بر ۱۰۰» محاسبه می‌ شود. مقادیر کمتر از ۱۰ «کم»، مقادیر بین ۱۰ تا ۲۰ «متوسط» و مقادیر بیشتر از ۲۰، «بالا» در نظر گرفته می ‌شوند.

دیابت نوع ۲

دیابت نوع۲ به انسولین وابسته نیست و نوعی اختلال متابولیک است که بوسیله مقدار بالای قند خون (هایپرگلیسمی) در شرایط مقاومت انسولینی و کاهش نسبی مقدار انسولین شناخته می ‌شود. علائم معمول این بیماری، تشنگی مفرط، تکرار ادرار و گرسنگی مداوم می باشد. دیابت نوع ۲ تقریباً ۹۰ درصد موارد ابتلا به دیابت را تشکیل می‌ دهد. تصور می‌شود که چاقی، عامل اصلی دیابت نوع ۲ در افرادی باشد که از لحاظ ژنتیکی، مستعد ابتلا به این بیماری هستند.

در تحقیقات انجام شده، افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ و گونه‌ های شناخته نشده، بخوبی توانستند عسل را تحمیل نمایند. عسل‌ های دارای فروکتوز بالا و GI پایین، به مقادیر زیادی مصرف شدند: ۷۰ تا ۹۰ گرم (۳ تا ۵ قاشق غذاخوری) در روز هیچگونه مشکلی در افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ ایجاد نکرد، بلکه حتی اثرات مطلوبی نیز بر اینگونه افراد داشت. پس می توان گفت عسل برای بیماران دیابتی نوع ۲ مشکلی ایجاد نمی کند.

دیابت نوع ۱

این نوع بیماری به انسولین وابسته میباشد و نوعی بیماری خودایمن است. علائم رایج دیابت نوع ۱ عبارتند از: تکرار ادرار، تشنگی مفرط، خشکی دهان، گرسنگی مداوم، بی‌حالی و کاهش وزن.

به نظر می ‌رسد که افراد مبتلا به دیابت نوع ۱ نیز به خوبی می توانند مصرف عسل را تحمل نمایند. در برخی تحقیقات، دانشمندان عنوان کرده ‌اند که عسل باعث افزایش پپتید-c با مقدار قابل توجه ساکارز یا گلوکز شده است. پپتید-c نشان دهنده مجموع افزایش انسولین در خون است.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]
Summary
خواص عسل برای بیماران دیابتی
Article Name
خواص عسل برای بیماران دیابتی
Description
آزمایش ها ثابت کرده اند که اگر بیماران دیابتی، عسل طبیعی را در وعده های غذایی خود بگنجانند، قند خون آن ها پایین می آید و به حالت عادی بر می گردد. همچنین آزمایش های مکرر ثابت کرده است که عسل حاوی ماده اکسید کننده ای است که فرآیند جذب قند در خون را آسان می کند و نمی گذارد درصد قند در خون بالا رود. یکی دیگر از عواملی که به جذب قند در خون کمک می کند میزان بالای عنصر پتاسیم در عسل می باشد. هم چنین ثابت شده ادرار فرد دیابتی به طور کلی از انسولین خالی نمی باشد، علت بیماری آن ها، اختلال در تحریک سلول هایی است که تولید انسولین می کنند.
Author
Publisher Name
عسل کوهدشت
Publisher Logo

2 دیدگاه در

    سلام خیلی عالی و کاربری بود، کیفیت عسل ممتاز خیلی عالی و من استفاده کردم..دستتون درد نکنه

      سلام خواهش میکنم ..با کمک و همیاری شما دوستان مطالب بهتری هم بارگذاری خواهیم کرد.موفق باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *