تنوع گونه‌های گیاهی زراعی و مرتعی و تنوع اقلیمی در ایران باعث تولید طیف متنوعی از عسل‌های شاخص و باکیفیت شده؛ به‌نحوی‌که ایران به‌عنوان مرکز تنوع عسل‌های دنیا شناخته می‌شود.

هر مرتع و منطقه دارای عسل شاخص و منحصربه‌فردی است که می‌تواند به‌عنوان یک عسل خاص با رنگ، عطر و طعم خاص معرفی شود. شرایط اکولوژیکی مناسب و غنای گونه های گیاهی مولد شهد و گرده باعث شده است که بیش از صد نوع عسل با کیفیت در فلات ایران تولید شود که در این بین بیش از 50 عسل شاخص هستند (جدول شماره 5) . عسل های شاخص سطح تولید سالانه قابل توجهی داشته و تقریبا در هر سال قابل برداشت می باشند علاوه براین به لحاظ ویژگی های فیزیکوشیمیایی و حسی منحصربفرد هستند.

با معرفی اصولی و علمی عسل های شاخص کشور زمینه آشنایی بیشتر مردم با این عسل ها فراهم می شود و توسعه بازارهای صادراتی بر این اساس صورت می پذیرد. واحد تحقیق و توسعه عسل کوهدشت خراسان به عنوان یک واحد پیشرو علمی در صنعت زنبورداری کشور برای اولین بار اقدام به تهیه بانک نمونه عسل های شاخص تک گیاه ایران و در ادامه ارائه نقشه پراکندگی این عسل ها در استان های مختلف نموده است .

تهیه این نقشه اولین گام جهت معرفی علمی عسل های شاخص ایران و در راستای اعتباربخشی و هویت دهی به عسل های تک گیاه ایران به لحاظ گیاه شهدزای غالب و مناطق مهم تولید میباشد و لزوم تحقیقات علمی بیشتر در قالب طرح ملی بررسی فیزیکوشیمیایی و کیفی عسل های شاخص ایران از جمله برنامه های آتی واحد تحقیق و توسعه عسل کوهدشت می باشد.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *