تنوع بسیار بی‌نظیر گونه‌های گیاهی (بیش از ۸۰۰۰ گونه شناسایی شده) و اقلیم‌های متعدد (۱۱ اقلیم از ۱۳ اقلیم) و طبیعت چهارفصل در ایران، موجب تولید طیف گسترده‌ای از عسل‌های باکیفیت و منحصربه‌فرد در دنیا شده که به لحاظ رنگ، طعم، عطر، مواد مؤثر و خواص دارویی و درمانی تفاوت‌های زیادی دارند.

به لحاظ علمی هیچ‌یک از عسل‌های ایران برتری مطلق بر یکدیگر ندارند. هرکدام از آن‌ها بسته به مواد مؤثرشان، علاوه بر خواص عمومی عسل، دارای خواص دارویی ویژه‌ای نیز هستند. تعیین اثرات دارویی این عسل‌ها منوط به تحقیقات علمی است. البته بر اساس ذائقه و سلیقه مشتری، معمولاً افراد عسل خاصی را بر دیگری ترجیح می‌دهند. به‌عنوان مثال در مناطق جنوب کشور عسل کنار، در استان تهران عسل آویشن و در استان خراسان عسل اسطوخودوس طرفداران زیادی دارد.

به‌طورکلی عسل‌های مناطق خشک و نیمه‌خشک، به دلیل وجود میزان بیشتری از مواد مؤثر در شهد گیاه، در مقایسه با عسل‌های مناطق مرطوب، دارای عطر بیشتر و رطوبت کمتری هستند. در مجموع همه عسل‌های طبیعی، سالم و خام ایران کیفیت بالایی دارند و افراد می‌توانند بر اساس ذائقه و نیاز خود انتخاب درستی از میان گونه‌های مختلف داشته باشند.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]